Det är inte helt ovanligt för ett modeföretag att försöka ta sig in i skönhetsbranschen och nu har även de stora klädkedjorna valt att satsa på kosmetika. Huruvida det funkar eller inte återstår att se, klart är i alla fall att även männen är väldigt intresserade av skönhetsprodukter.
Nu ska klädjätten H & M bredda sitt sortiment och satsa mer på skönhetsprodukter, rapporterar Svenska Dagbladet Näringsliv. När de väljer att satsa på skönhet kommer de arbeta fram egna varumärken och produkterna kommer finnas i 900 butiker. För att försöka ta fram det som kunderna vill ha, har man jämfört med och testat vad som redan finns på marknaden.
Modehusen har parfymer och smink
H & M har tidigare haft ett mindre utbud av olika skönhetsprodukter och de är långt ifrån ensamma om att gå från ett företag som endast tillverkar kläder till att även tillverka och sälja kosmetik. Många av de stora modehusen har även skönhet på sin repertoar och ett exempel är Calvin Klein. Modehuset har ett brett utbud av olika parfymer, smink och tillbehör, som man till exempel kan köpa på https://fyndiq.se/brand/calvin-klein/. Den som vill hitta mer produkter och information om företaget kan klicka här.
Männen köper mer skönhetsprodukter
Skönhetsprodukter har längre förknippats med kvinnor och en del kanske tror att de är den största målgruppen för märkenas skönhetssatsningar. Men faktum är att de manliga skönhetsprodukterna har ökat starkt de senaste tio åren. 2013 sålde man hudvårdsprodukter för män av ett värde över 150 miljoner kronor och det var ungefär 15 miljoner kronor mer än året innan. Den manliga hudvårdskonsumtionen är dock fortfarande bara några procent av kvinnornas. Herrdofterna har dock länge varit väldigt populära och spelat en stor roll i statistiken. Efterfrågan på näshårs- och ögonbrynstrimrar samt peelingtillbehör har även ökat. Dessa tio år har männen handlat mycket produkter i butik men nu har de börjat handla mer på nätet och sjutton procent av dem handlar just sina skönhetsprodukter online. Läs mer.